اخبار موسیقی

  • ۰
  • ۰

عناصر موسیقی

در این مطلب به چهار عنصر رنگ صوتی، ملودی، هارمونی و بافت  که نقش اصلی در ساخت موسیقی دارد ، می پردازیم:

رنگ صوتی

رنگ صوتی را می توان به عنوان کیفیتی از موسیقی ذکر نمود که به تمایز صداها و سازها در پایه ای ترین حالت می پردازد. برای تشخیص سازها حتما به رنگ صوتی نیاز خواهیم داشت. اگر به نواختن یک نت با یک دینامیک از طریق چند ساز بپردازید هم این موضوع صادق خواهد بود. جهت تمایز میان دو نت که توسط دو فرد با فلوت نواخته می شود نیاز به رنگ صوتی می باشد که این تمایز در یک سطح بالاتر توسط رنگ صوتی تشریح خواهد شد که این موضوع با وجود نواختن این نت با یک دینامیک و یا یک ساز نیز صدق خواهد کرد و رنگ صوتی باید بکار برده شود.

اگر به تعریف رنگ صوتی بپردازیم می توانیم بگوییم که شخصیت و سبک شخصی موسیقی دان و نوازنده رنگ صوتی نام می گیرد.

ملودی

اگر به شرح ملودی در ترانه ها و آهنگ ها بپردازیم متوجه خواهیم شد که به عنوان مجموعه ای ترانه های دنباله دار و ریتمیک یا همان نت ها ذکر می گردد که می تواند به خوبی برای مخاطب هدف های مشترکی که وجود دارد و یا کل اهداف را عنوان نماید.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

لازم به ذکر است که ملودی در بیشتر مواقع بالاترین رتبه را در ترانه ها و اهنگ ها از آن خود می نماید که بیشتر در سبک پاپ شاهد این دسته بندی آهنگ ها هستیم.

افرادی که شناخت کافی از ملودی ها دارند می دانند که ملودی ها به عنوان ایده پردازی های موسیقی محسوب می گردد که فرد ترانه ساز با آن سر و کار دارد. گفتنی است که گوش مخاطب که ترانه را می شنود بیشتر درگیر توالی نت ها می شود.

 

هارمونی آهنگ

همزمانی دو و یا چند نت گوناگون و ساختن یک آکورد موجب شنیده شدن هارمونی می گردد. لازم به ذکر است که دو نوع آکورد وجود دارد که شامل آکورد های مطبوع و آکورد های نامطبوع می باشد. در آکورد های مطبوع شاهد سازگاری و هماهنگی نت ها در آن هستیم اما آکوردهای نامطبوع میان نت ها توافقی وجود نداشته و ناسازگار با هم هستند که موجب ایجاد تنش در ترانه و آهنگ خواهند شد.

 

از هارمونی می توان دو منظور را برداشت کرد که یکی برای آن است که نت هایی که به ساخت آکورد جداگانه و تنها می پردازد برگزیده می شود و دوم آنکه بصورت گسترده مسیر و روند حضور آکوردها را در یک ترانه و آهنگ تشریح می نماید.

 

 

 

 

 

 

 

 

بافت آهنگ

بعضی از ترانه ها و آهنگ ها به ارائه صداهای فشرده و متراکم می پردازند و می توان آن را صدایی غنی، سیال و روان نامید اما بعضی دیگر از آهنگ ها اینگونه نبوده و به ارائه صداهای متفرقه و نامتراکم می پردازند که شامل حالت های ناهموار و دندانه دار می باشند و آن را برای مخاطب تداعی و یادآوری می کنند.

زمانی که امواج موسیقی در کنار یکدیگر قرارگرفته اند می توان آن را مشابه یک بافت در نظر گرفت که واژه بافت این ویژگی اصوات موسیقی را به خوبی بیان می کند.

بافت موسیقیایی توسط ترانه ساز در سه روش شکل می گیرد که شامل موارد زیر می باشد:

بافت مونوفون

در این نوع بافت وجود هیچ نوع هارمونی را شاهد نخواهیم بود و تنها یک خط ملودی بکار برده شده است.

بافت پولی فون

بافت دیگر بافت پولی فون می باشد که شامل دو یا چند خط ملودی می باشد که هنگام پخش کاملا همزمان به گوش مخاطب خواهند رسید. لازم به ذکر است که برخی مواقع این بافت، بافت کنترپوآنی نام می گیرد.

بافت هوموفون

بافت هوموفون بافت دیگری است که شرح می دهیم. در این نوع مولودی شاهد وجود آکوردهای همراه هستیم و در تمامی بخش ها ریتم پایه ی واحد وجود دارد.

بافت هترافونی

در این نوع بافت شاهد وجود دو خط مولودی که از زیر و بم یکسانی برخوردار هستند می باشیم که همانند بافت مونوفون دارای هارمونی نمی باشد.

دانلود آهنگ جدید

برای دانلود آهنگ جدید سایت های متعددی وجود دارد اما با مراجعه به سایت ام اس 4 موزیک می توانید آهنگ های جدید و قدیمی را به سهولت دانلود کنید.

 

  • ۰۰/۰۶/۳۱
  • پریسا اکبری

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی